Ohita navigaatio

Program på svenska

Programdelar, som man kan ta del i också på svenska.


Rundabordsdiskussioner 3.11 kl. 11-12 (seminardag)


3. Vems levande kulturarv?

Finland godkände Unescos konvention om tryggande av det immateriella kulturarvet 2013. Konventionens anda förutsätter att lokalsamhällen spelar en viktig roll vid identifiering och definiering av det immateriella kulturarvet. Vems levande kulturarv talar man om och hurkan olika aktörer deltaga i processen? På vilka sätt kan elektroniska kommunikationsverktyg betjäna detta syfte? Hur kan den nyligen öppnade wiki-förteckningen över levande kulturarv främja den här processen? (wiki.aineetonkulttuuriperinto.fi)
Moderatorn: Leena Marsio
Organisatör: Museiverket
Språk: finska, svenska eller engelska. Diskussionsspråket bestäms med deltagarna.

5. Programmera eller var programmerad

Att förstå programmering är allt viktigare kunskap. Programmering är inte viktig bara för att sysselsätta människor i framtiden eller för att utveckla matematisk tänkande. Programmering påverkar direkt eller indirekt samhället, jämlikheten och kulturen. Bygger man ett programmerat samhälle i monokulturen formad av programmerare, utan diskussion in samhället? Hur tar man i programmet i beaktande minoriteter, olika sätter att lära sig etc? Upprepar digitaliseringen konstruerade skillnader, betonar den dem, eller kan den skapa helt och hållet en ny kultur? I diskussionen tas beaktande också konstämnenas betydelse för att utveckla förståelse.
Moderatorn: Aalto-universitetet
Organisatör: Artsequal/ Arts@School projekt och Aalto-universitetets högskola för konst, design och arkitektur, Department of Art
Språk: finska eller engelska. Diskussionsspråket bestäms med deltagarna. OBS, moderatorn har ändrats, därför språkalternativ har okcså ändrats.


7. Strukturerad konstupplevelse utan överbelastade sinnesintryck

Många barn med särskilda behov drar nytta av bildstrukturer för att lättare hålla fokus. Det handlar om att man t.ex. har ett bildschema som visar olika sekvenser av det som pågår. Det är frågan om en läsordning med bilder. Ifall en utställning är i flera rum kan t.ex. varje rum ha en egen bild. Då vet barnet hur många rum det handlar om. I annat fall kan det bli osäkert om det alls tar slut. Vi reflekterar även över våra sinnen och vad en ”överdos” av sinnesintryck kan handla om och leda till.
Arrangör: Folkhälsan Välfärd Ab (Centret för kompletterande kommunikation och pedagogik) i samarbete med Luckan
Moderator: Johan Palmén
Organisatör: Folkhälsan
Språk: Svenska eller finska. Diskussionsspråket bestäms med deltagarna.

Siirry sivun alkuun